Asistăm la o veritabilă cursă atât pentru armonizarea legislației cu soluțiile de mobilitate autonome cât și la definitivarea mașinilor autonome. Previziunile spun că, în mai puțin de 5 ani, până în 2025, tehnologia ar trebui să poată oferi mașini 100% autonome, adică de nivelul 5. Însă trebuie rezolvate câteva probleme, surprinzătoare, care au legătură cu caroseria autovehiculului, mai precis cu vopsea. Pentru că nu toate culorile facilitează detectarea de către senzorii de recunoaștere a îmbrăcăminții automobilelor în același mod.
Vopseaua
Altfel spus până când conducerea fără șofer va deveni realitate, pe lângă modificările legale care vor trebui făcute, tehnologia va trebui să facă față unor obstacole specifice. Acum ne vom concentra asupra vopselei, deoarece mulți dintre cititorii noștri sunt profesioniști în reparații auto. Dar suntem siguri că nu vom epuiza subiectul.
Un proces complex
Alte provocări pe care industria automobilelor trebuie să le întâmpine ar fi crearea și actualizarea constantă a hărților cu ajutorul cărora mașinile pot circula în siguranță; complexitatea conducerii în sine, care necesită o interacțiune socială complexă – ceva încă dificil pentru o mașină, care depășește dezavantajele conducerii fără șofer în condiții meteorologice nefavorabile sau securitatea cibernetică.
Producătorii de vehicule iau în calcul toți factorii și lucrează deja la vehicule capabile să funcționeze autonom, fără intervenția omului. Pentru a face acest lucru, ei se bazează pe mai mulți senzori și unități de procesare a informațiilor care interpretează mediul vehiculului și controlează toate componentele sale de conducere. Datorită acestora, un vehicul este capabil să detecteze dacă automobilul din fața sa accelerează sau decelerează, dacă schimbă banda de circulație etc.
Senzorii pot fi păcăliți
Cu toate acestea, este posibil să păcăliți acești senzori și, prin urmare, să puneți în pericol pasagerii vehiculului autonom. De ce? Multe dintre vehiculele aflate în prezent pe drumurile publice ar fi, în ochii vehiculului autonom, obstacole complexe de detectat și monitorizat. Iar motivul nu este altul decât vopseaua.
Astfe știm deja că vopselurile de culoare închisă absorb o cantitate mai mare de lumină în infraroșu decât culorile deschise, modificând funcționarea senzorilor pe bază de laser. Potrivit unui brand de vopsea cunoscut, vehiculele de culoare neagră reduc semnalele reflectate cu 50% comparativ cu vehiculele albe. Acest tip de semnale și unde, utilizate de senzorii LIDAR (inițiale de detectare și amplificare a imaginii cu laser sau detectare și amplificare a luminii – „detectarea și măsurarea luminii” -) pentru măsurarea distanțelor, sunt vitale în circulația vehiculelor autonome de astăzi.
Acest fenomen apare și în ochiul uman. Când un obiect este interpretat de creier ca fiind negru, înseamnă că suprafața obiectului nu reflectă niciuna dintre lungimile de undă ale spectrului vizibil. În cazul senzorilor LIDAR, lungimea de undă pe care obiectele întunecate nu o reflectă este cuprinsă între 800 și 2500 nanometri.
“Ochi de vultur”
Pentru a ne face o idee, spectrul vizibil este regiunea spectrului electromagnetic pe care ochiul uman este capabil să o perceapă. Radiația electromagnetică din această gamă de lungimi de undă se numește lumină vizibilă sau pur și simplu lumină. Nu există limite exacte asupra spectrului vizibil: un ochi uman normal va răspunde la lungimi de undă cuprinse între 390 și 750 nanometri, deși unii oameni pot percepe lungimi de undă de la 380 la 780 nanometri.
Mașini care se ascund ușor în trafic
De asemenea, materialele influențează și reflectarea acestui tip de unde și semnale. Plasticul, de exemplu, nu reflectă la fel de eficient ca aluminiul și oțelul, ceea ce face dificilă detectarea acestor vehicule de către senzorii LIDAR.
Asta nu înseamnă că un vehicul cu caroserie din fibră de carbon negru este „impermeabil” la, de exemplu, posibilele amenzi de viteză, dar pentru senzorii radar montați și sistemul LIDAR care scanează drumul, această mașină are cel mai mare potențial de „ascundere” în trafic.
Vopseaua metalizată este o problemă
În mod similar, vopselurile metalizate sunt, de asemenea, o problemă. Deoarece blochează undele ultrasonice (cum ar fi cele utilizate la asistenții de parcare sau Pilotul automat al Tesla), producătorii de automobile nu pot utiliza bare de protecție cu straturi metalizate. Chiar și senzorii radar montați pe bara de protecție (de exemplu, cei utilizați pentru a evita „punctul mort”) pot avea unele semnale blocate de substraturile de vopsea.
Obstacolele există ca să poată fi depășite
În următorii câțiva ani, producătorii de vehicule și cei de vopseluri pentru caroserie vor trebui să dezvolte noi tipuri de vopsea care să fie mai „prietenoase” cu senzorii pe care vehiculele autonome le vor purta. De asemenea, vor trebui să lucreze la acoperirea acestui tip de senzori, ceea ce în multe cazuri este în detrimentul performanței senzorului în sine. Desigur, suntem obișnuiți ca în lumea auto obstacolele să facă parte din joc, deci nu dezarmați…
Sursa: GT Motive