Industria 4.0 este legată de automatizarea pe scară largă și robotizarea producției, dar acoperă și utilizarea tuturor tipurilor de date care fac producția mai simplă, mai rapidă și mai eficientă. In industria 4.0, pe lângă roboții moderni, termenul mai cuprinde o mulțime de soluții care toate au un singur lucru în comun: sunt simple. Însă adoptarea lor a fost posibilă doar cu ajutorul tehnologiilor digitale din ultimii ani și de creșterea inteligenței artificiale sau AI.
Ce e acel zgomot?
Analiza sunetului este o disciplină similară cu analiza imaginii, doar puțin mai simplă. „Fiecare mașină emite sunete caracteristice care pot fi studiate cu ajutorul inteligenței artificiale (AI). Când monitorizarea detectează un nou sunet neașteptat, acesta informează utilizatorul că ceva nu funcționează ”, spune Milan Dědek, expert în utilizarea AI în întreținerea predictivă. Acest lucru face posibilă detectarea posibilelor defecțiuni înainte ca acestea să producă daune: atunci când rulmenții cu bile încep să se blocheze sau când roțile dințate, curelele, lanțurile sau alte componente se uzează, sunetul mașinii se modifică ușor. Un om nu o poate auzi, dar sistemul AI poate.
Motoare care sună sănătos
Analiza de sunete se face ŠKODA Auto DigiLab unde se testează acum o nouă aplicație pentru smartphone: „Sound Analyzer”. Aplicația folosește inteligența artificială (AI) și ajută la identificarea rapidă și precisă a defecțiunii si ne trimite la service. Programul înregistrează zgomotele emise de automobilul respectiv în timp ce funcționează și le compară cu modelele de sunete stocate. Tehnologia poate recunoaște zece eșantioane de probe cu o precizie de peste 90%. Dacă ceva nu este în regulă, aplicația identifică de ce sunt cauzate discrepanțele și cum pot fi reparate. Acest lucru face ca întreținerea mașinii să fie mai rapidă și mai eficientă. Viitorul nu foarte îndepărtat este al tehnologiilor AI cu scopul de a oferi clienților servicii și mai personalizate și pentru a le îmbunătăți experiența.
Lupta cu OBD-ul
Aplicația a fost deja testată în 14 țări diferite, din iunie 2019 și există planuri de a crește cantitatea de defecte pe care le poate detecta, sporind baza de date cu alte sunete preînregistrate.. Așa cum v-ați aștepta, bazele de „învățare automată” ale aplicațiilor înseamnă că, cu cât este utilizată mai mult, cu atât va fi mai bine.
Ar mai fi de adăugat o nuanță: necesitatea reală a unui astfel de sistem este discutabilă. Ar fi utilă pentru proprietarii care doresc să-și repare propriile mașini, dar pentru dealerii cu cititoare OBD specializate și alte echipamente hi tech, nevoia este mai puțin presantă.
Insă e un început….