Porsche Taycan – Sistemul de frânare regenerativă

Cu un total de 27 de inovații, Porsche Taycan deține cea mai importantă colecție de inovații de pe piața auto globală. 13 dintre acestea, aproape jumătate, sunt premiere mondiale. Inovațiile Porsche includ, printre altele, arhitectura de 800 de volți, transmisia cu două trepte pe puntea spate, puterea mare de recuperare de până la 265 kW și cel mai bun coeficient de formă din segment (0,22).

Taycan

Începând cu mijlocul lunii martie 2021, noul Taycan va completa gama de modele sport berlină ca a patra variantă, alături de Taycan 4S, Taycan Turbo și Taycan Turbo S. Noul model entry-level cu tracțiune spate, este disponibil cu două dimensiuni ale bateriei și livrează până la 300 kW (408 CP) cu bateria Performance sau până la 350 kW (476 PS) cu bateria Performance Plus1.

Deziderate de proiect

Obiectul articolului de față îl constituie Sistemul de frânare regenerativă de pe modele Taycan. Implementarea sistemului de frănare regenerativă pe Taycan este diferită de sistemele similare de pe alte automobile din piață.

Cu proiectarea si realizarea noului sistem, Porsche a urmărit două lucruri: primul a fost să reușească să recupereze cât de multă energie este posibil și al doilea sistemul de frânare să fie capabil să performeze pentru oprirea unui bolid de 2 tone ce rulează la viteze mari atât pe autostrăzi, și la fel de bine pe piste.

265 kW regenerați

Inginerii Porsche afirmă că 90% din primul deziderat a fost atins, grație sistemului de frânare regenerativă, Taycan fiind capabil să genereze mai mult de 265 kW și să încarce bateriile. Acest lucru este realizat prin adăugarea capacității de regenerare a motorului frontal de 175 kW și a celor 90 kW recuperate de motorul din spate. Pentru a face o comparație dintre  potențialul de frânare regenerativ al lui Taycan de 265 kW și Tesla Model 3, modelul american poate genera maximum 77 kW, mai puțin de 1/3 din ceea ce Taycan este capabil să livreze în baterie.

În al doilea rând, au vrut să se asigure că Taycan va fi potrivit pentru conducerea cu viteză mare pe autostradă, precum și pentru pistă. Regenerarea puternică la lift-off poate fi greoaie atunci când automobilul rulează la viteze superioare și vă poate costa timpul unui tur când se aleargă pe o pistă.

Lift-off

Astfel Porsche a reușit să implementeze un sistem de frânare mixt, în care regenerarea la lift-off este extrem de ușoară, iar regenerarea la apăsarea pedalei de frână este foarte puternică.

Pentru cei care nu sunt obișnuiți cu acești termeni – lift-off regeneration la vehiculele electrice este atunci când vehiculul folosește automat „frânarea motorului” la eliberarea pedalei de  accelerație și convertește energia cinetică a vehiculului în energie electrică care este stocată în baterie. Sistemele puternice de frânare regenerativă lift-off sunt uneori numite sisteme de conducere cu o singură pedală, deoarece accelerarea și frânarea se face folosind o singură pedală.

Vehiculele electrice cu sisteme de frânare regenerativă puternică, precum BMW i3, se pot opri complet fără a atinge niciodată pedala de frână clasică.

Multe dintre aceste vehicule electrice utilizează un sistem de frânare mixt care, atunci când se apasă pedala de frână clasică, se mărește de fapt cantitatea de frânare regenerativă în timp ce se folosesc și frânele clasice.

Ce face Porsche?

Taycan face exact acest lucru, cu excepția faptului că forța de regenerare lift-off este mai ușoară decât la majoritatea celorlalte vehicule electrice. De fapt, abia dacă se simte că vehiculul încetinește grație fenomenului de recuperare, se simte practic că mașina merge agale pe coastă.

Cu toate acestea, atunci când șoferul apasă pedala de frână clasică, Taycan nu acționează efectiv frânele de frecare, cu excepția cazului în care trebuie să opriți într-un spațiu de frânare redus. Ceea ce se întâmplă de fapt este că vehiculul se oprește folosind frânarea motorului și recuperând cât mai multă energie posibilă.

Spre deosebire de Taycan, Tesla nu folosește un sistem de frânare mixt. Frânarea regenerativă funcționează strict la lift-off, pedala de frână este utilizată doar pentru a controla frânele clasice cu frecare.

Are o setare pentru regenerarea puternică la lift-off și una pentru regenerarea slabă lift-off. Nu există nicio regenerare suplimentară la apăsarea pedalei de frână cu frecare, așa cum oferă majoritatea celorlalte vehicule electrice.

Programe regenerative

Taycan are patru setări de frânare regenerativă, disponibile prin apăsarea unui buton de pe volan:

– Recuperare lift-off, coborâre

– Recuperarea lift-off activată

– Auto-recuperare cu camera

– Recuperare maximă, utilizată de toate funcțiile de asistență a șoferului

Sistemul adaptiv al lui Taycan alege cât de mult încetinește atunci când eliberați accelerația, pe baza informațiilor de pe camera frontală. Dacă vede un drum care incepe să coboare lin, mașina folosește energia cinetică mai degrabă decât să încetinescă inutil. Dacă există o mașină în față, va incetini progresiv mărind regenerarea.

Sistemul adaptiv al lui Taycan oferă ceva de genul frânării normale a motorului în condiții stabile de conducere, dar crescând în severitate atunci când mașina detectează trafic frontal. La fel ca și regulatorul de viteză adaptiv, dar mai subtil și permanent. Porsche consideră că 90 la sută din frânarea de zi cu zi va fi realizată de sistemul de recuperare.

Carbura de tungsten

Taycan Turbo este echipat cu frâne de înaltă performanță Porsche Surface Coated Brake (PSCB) în echipare standard. Discurile de frână au 415 milimetri și 365 milimetri în diametru (puntea față / spate). Stratul de carbură de tungsten aplicat pe discurile din fontă cenusșie crește performanța de frânare și rezistenţa la uzură. În același timp, se reduce cantitatea de praf de frână care murdărește jantele.

PSCB prezintă un interes deosebit pentru vehiculele electrice. Acest lucru se datorează faptului că, în funcție de stilul de conducere, frâna convențională este utilizată mai puțin frecvent datorită funcției regenerative. PSCB are întotdeauna dicuri de frână strălucitoare datorită rezistenței sale ridicate la coroziune.

Sistemul de top este însă Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) – oferit standard pentru Taycan Turbo S și disponibil opțional pentru Taycan Turbo. Discurile de frână compozite ceramice ușoare sunt 420 și, respectiv, 410 milimetri pentru roțile față și spate. Turbo și Turbo S au în față, etriere fixe, monobloc din aluminiu cu 10 pistoane. Etrierele sunt vopsite în alb (Turbo) sau galben (Turbo S). Pe 4S sunt pe față etriere cu 6 pistoane.

Comportamentul de frânare și senzația de frânare rămân consecvente datorită sistemului de frânare mixt – indiferent dacă bateria este rece sau caldă, plină sau descărcată

Conducere de top marca Porsche

Este posibil doar ca acele vaste și puternice frâne să fie mijlocul secundar de încetinire, deoarece sistemul regenerativ este atât de puternic, chiar dacă se simte natural și neintruziv.  Amintim că până la 265 kW pot fi recuperați la o decelerare de 3,8 m / s2. Acest lucru este foarte mult, dar, spre deosebire de majoritatea sistemelor regenerative, nu observați acest lucru atunci când eliberați acceleratorul, ci doar atunci când apăsați pedala de frână și chiar și atunci este va fi greu să vă dați seama ce sistem este utilizat.

Sistemul funcționează foarte bine, apelând la nivelul de recuperare, fix, de care aveți nevoie, deci nu este nevoie să-l reglați folosind paletele schimbătorului de viteze ca la majoritatea vehiculelor electrice, și să nu apelați la accelerator pentru a compensa excesul de frânare regenerativă. Sistemul lui Taycan este intuitiv și asigură o conducere relaxantă și sigură.